Het bepalen van de autoriteit van je website kan op verschillende manieren. De meest voorkomende ‘metric’ is die van MOZ. Deze berekent aan de hand van factoren de autoriteit van je gehele domein/website. De domein autoriteit loopt op van 0 tot maximaal 100. Hoe hoger hoe beter. Om een beeld te krijgen: Frankwatching, een groot platform met blogs over online trends, tips en tricks heeft een DA van 60. De website waarop deze blog staat heeft een DA van 34.

Posities in google, aantal bezoekers, CTR, content en inkomende links spelen hierbij een grote rol. Je kan zelf veel invloed hebben op deze factoren. Het is wel belangrijk dat dit op een ‘natuurlijke’ manier gebeurd. Het ‘natuurlijk’ bouwen aan je domein autoriteit (DA) is van belang aangezien google de zoekmachine hierin ook een belangrijke rol speelt.

DA verhogen op een ‘normale’ en ‘natuurlijke’ manier

Wanneer je de DA van je website/domein wilt verhogen is het belangrijk om dat in een bepaalde volgorde en een bepaalde manier te doen. Je begint bij het bepalen van de juiste pagina’s op basis van een bepaald zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Daarnaast is het belangrijk dat je content regelmatig blijft updaten en toevoegen. Denk bij het toevoegen van content aan blogs over gerelateerde onderwerpen op je website. Vervolgens ga je starten met het generen van inkomende links.

Verzamelen van inkomende links

Het verzamelen van inkomende links wordt binnen internet marketing “linkbuilding” genoemd. Wanneer je begint met linkbuilding kan dit op verschillende manieren. Vroeger kon je gemakkelijk je autoriteit verhogen met heel veel links naar je website te plaatsen. Tegenwoordig gaat de kwaliteit boven de kwantiteit. Hoe hoger de kwaliteit van een bepaalde domein is hoe hoger de linkwaarde is. Wanneer die linkwaarde naar jouw website overgebracht wordt zal jouw website weer meer waard worden. Tijdens het linkbuilden is het belangrijk om te kijken naar een aantal metrics.

Trust flow: hierbij gaat het om de betrouwbaarheid van een domein. Dit is gebaseerd op het aantal inkomende betrouwbare links van een domein. Hoe meer betrouwbare inkomende links hoe meer

Referring domains: Het aantal unieke links dat verwijst naar een website. Dit bepaald hoe sterk een domein is en hoeveel waarde het domein doorgeeft aan het domein waarnaar die verwijst.

Linkbuilding kan op verschillende vormen, je kan er voor zorgen dat mensen/website je pagina of artikel oppikken en gaan delen omdat het bijvoorbeeld waarde toevoegt voor hen. Hier heb je zelf geen enkele invloed op, maar het is altijd mooi meegenomen. Je kan ook zelf aan de slag, er zijn ontzettend veel websites die een link willen ruilen. Daarnaast kan je er ook linkbuilding uitbesteden aan externe partijen. Het uitbesteden van linkbuilden brengt een aantal groten voordelen met zich mee. De juiste strategie en kennis van deze externe partijen zorgen ervoor dat je daadwerkelijk resultaat behaald uit je linkbuild-activiteiten.

Backlink tools

Er zijn een aantal tools waar je het aantal backlinks kan meten en analyseren. Het meest bekende en meest gebruikte programma is Majestic.com. Majestic geeft je inzicht in het aantal backlinks, de waarde, de anchorteksten die gebruikt worden en nog veel meer waardevolle informatie over je domein en de backlinks.