Er zijn verschillende soorten promotiemateriaal dat kunt inzetten om je onderneming op de kaart te zetten. Tegenwoordig richten veel bedrijven zich veel op hun online aanwezigheid en uitstraling. Denk hierbij aan een website, een mobiele app, een facebook-, twitter of instagramaccount, een bedrijfsvideo, etc. Desalniettemin is het nog steeds erg belangrijk om een offline uitstraling te hebben. De gehele huisstijl van de onderneming dient zowel online als offline terug te komen. Een populair middel hierbij zijn vlaggen. Helaas, worden er bij bedrijfsvlaggen vaak een aantal belangrijke regels in vlagontwerp gebroken. In deze blog noemen we daarom hoe je de perfecte vlag ontwerpt.

Eenvoud

Een vlag moet eenvoudig zijn. Dit betekent dat er niet teveel verschillende kleuren en vormen gecombineerd moeten worden. Een goede manier om te testen of je ontwerp eenvoudig genoeg is, is of een kind het blind zou kunnen natekenen. Als je bijvoorbeeld een paar landsvlaggen neemt, kom je al gauw tot de conclusie dat deze vrij eenvoudig zijn qua ontwerp:

  • drie horizontale banen in rood, wit, blauw – dat is de Nederlandse vlag;
  • donkerrode stip op een witte achtergrond – dat is de Japanse vlag;
  • felrode achtergrond met in de linkerbovenhoek één grote en vier kleine gele sterren – China;
  • drie verticale banen in rood, wit, blauw – dat is de vlag van Frankrijk.

Wees onderscheidend of wees gerelateerd

Zoals je kunt zien hoeft een vlag dus maar uit twee of drie onderdelen te bestaan en kan het daarmee toch onderscheidend genoeg zijn. Het is de kunst om binnen de beperkte keuzes, onderscheidend te zijn. Als snel kiest men dan weer voor details en breekt men hiermee de bovenstaande regel. Bij het bedenken van een onderscheidend ontwerp is een goede vuistregel om de proberen voor te stellen hoe de vlag eruit zal zien op zo’n 200 meter afstand, wapperend in de wind. Hoe meer detail de vlag zal zijn, hoe moeilijker hij te herkennen is.

Je vlag mag overigens wel gerelateerd zijn aan een andere vlag, zolang de relatie alsmede het onderscheid

Geen belettering

Een goede vlag heeft geen belettering. De reden hiervoor is tweeledig. Op de eerste plaats staat dat als je vlag van een afstand gezien wordt, bijvoorbeeld vanaf 200 meter, men niet altijd de belettering kan lezen. Hierdoor is je vlag niet meer herkenbaar – en dat is juist het hele idee achter een vlag! Op de tweede plaats staat dat je, wanneer je belettering nodig hebt, je eigenlijk geen goede vlag hebt ontworpen!